L'EXPERIÈNCIA CRISTIANA DE LA FESTA DELS REIS
La celebració de la festa dels Reis té, com la de Nadal, un origen cristià, però amb el pas dels segles s'hi ha anat barrejant tradicions i elements. D'entrada, els evangelis no parlen en cap moment que les persones d'Orient que varen adorar Jesús fossin reis, per bé que els presents que van oferir a Jesús eren reials.
Els evangelis parlen d'uns savis provinents de l’Orient. Va ser durant l'Edat Mitjana que se'ls va començar a considerar reis, a partir d'una profecia d'Isaïes en la que parlava que uns reis venien d'orient a adorar el Messies. També va ser a l'Edat Mitjana que se'ls va batejar amb els noms de Melcior, Gaspar i Baltasar.
Si eliminem de l'imaginari col·lectiu el que no és evangèlic, què ens queda de la festa dels Reis? El més important. Jesús es manifesta, es deixa descobrir, es fa present en tot aquell que el busca, encara que no pertanyi al poble d'Israel.
Si estem d'acord que el nucli de la fe cristiana no són creences, sinó experiències, la figura dels savis d'Orient ens remet a dues experiències fonamentals en la vida de la fe: la de posar-se en camí en ser cridats per la llum del Crist i la de viure la vida amb la generositat de donar.
En els pessebres tradicionals els Reis Mags són les úniques figures que es mouen: comencen en un extrem del pessebre i acaben a l'altra banda, al costat de la cova, a prop de Jesús. Els savis d'Orient buscaven la llum. En descobrir l’estrella, van trencar les seves rutines, vam deixar les seves comoditats i es van posar en camí, un camí que els va conduir fins a Jesús.
La segona experiència que van fer aquells savis de l'Orient i que toca el cor de les nostres experiències en la festa dels Reis, és que el veritable plaer no consisteix a rebre regals sinó a fer-los.
Aquells homes no només li van donar a Jesús els seus temps, sinó també uns presents: or, encens i mirra. I van sortir de la cova transformats. Van experimentar la grandesa de l'experiència cristiana: és donant i donant-te com més reps. Joan Ferrés Prats (05/01/25)
|
|
|